Chokoladekage med kaffecreme

Da jeg skal besøge nogle skønne kvinder og deres dejlige børn i morgen, har jeg bagt lidt kage.

Jeg har igennem noget tid, fundet det interessant at lave almindelige kager om til cupcakes, da jeg synes det er langt hyggeligere med en lille kage til hver fremfor en stor bradepande, som der skal skæres af.

Denne gang valgte chokoladekage med kaffecreme, som er gået hen og blevet en klassiker i mit køkken. Især fordi at det er pt. kærestens absolut ynglingskage (i hvert fald af dem jeg laver)  Opskriften har jeg for mange år siden fået af min daværende chef, og den fik ret hurtig en plads i min opskriftsbog. Og jeg vil her dele den med jer…

Kagedej:

  • 125g. margarine
  • 300 g. sukker
  • 3 æg
  • 300 g. hvedemel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. vaniliesukker
  • 3-4 spsk. kakao
  • 2 dl. mælk.

Kaffecreme:

  • 100 g. blødt smør
  • 2 spsk. stærk kaffe
  • 2 spsk. kakao
  • 200 g. flormelis
  • 1 spsk. vaniliesukker

Kagedejen blandes sammen og bages ved 200 grader i 15 min. (eller indtil man kan stikke en nål i kagen, uden at det hænger ved). Skal der laves en bradepandekage, skal den have ca. 30 min. Jeg bruger alm. ovn.

Når kagen er bagt og afkølet, røres kaffecremen sammen og smøres/tylles på kagen.

Her til sidst vil jeg også lige vise Theodors nyeste bamse, som han har fået af mormor i dag, efter (endnu) et besøg i IKEA. Jeg er meget snart færdig med Theodors værelse, og dermed også snart klar til at vise et par billeder af det.

 

2 thoughts on “Chokoladekage med kaffecreme

  1. Pingback: Cupcakes; sur og sød | vi holder af hverdagen

  2. Pingback: En begivenhedsrig søndag! | vi holder af hverdagen

Skriv et svar

