Mette vs macarons 1-1

Når Stine springer ud i at lave macarons, så får jeg også lyst til at prøve…på trods af at jeg har virkelig meget respekt for den lille bitte kage!!
Min personlige favorit er karamel, så det blev også mit første projekt.

Jeg startede med den nemme løsning og købte mig til mandelmel

20130125-080658.jpg
Købt i Føtex og står henne ved bagepulver, frugtfarver og kagepynt.

Opskriften jeg brugte var denne, undtagen ganache og kakaopulveret. Og jeg fik en masse gode fif fra Christoffers blog…

At si flormelis og mandelmel er godt nok det kedeligste og mest langsommelige jeg nogensinde har prøvet!!! Men når det er overstået, går det faktisk som en leg… Og min dej blir næsten nær perfekt!

20130125-081445.jpg
Den smatter ikke ud og mine toppe lægger sig pænt ned i dejen, når jeg fjernet tylen. Her var jeg allerede meget optimistisk, og mente bestemt at det måtte stå 1-0 til mig 🙂

Jeg gav dem 12 min på 160 grader

20130125-081635.jpg
Umiddelbart blev kraven lidt for bred og macaronen lidt for mørk, men den er glat og blank, og det er noget af det sværeste ved at lave macarons!
Næste gang vil jeg prøve med 150 grader i 12 min., for at få udseendet lidt bedre!

Men hvordan kan stillingen blive 1-1, når macarons ikke fejlede specielt meget?? Det skyldes min manglende evne til at lave lækker fløjelsblød karamel!!! 😦
Jeg lavede 3 forsøg, hvor kun ene var en snert brugbar.
1. Fra min nye bog om macaron-lavning, skulle jeg tage vand og sukker, koge det op til en lysbrun karamel, tilsætte fløde, opnå temperatur på 108 grader og derefter tilsætte smør.
Resultat: indkogt sukker, som blev helt som sand i min gryde, der tørrede mere og mere ind!
2. Fandt en opskrift på nettet. Den lignede lidt den fra bogen, men uden vand. En tredjedel af sukkeret skulle smeltes i en gryde. Når det var smeltet skulle næste trejdedel tilsættes, og det tilsvarende med sidste tredjedel. Herefter fløde, opnå temperatur på 108-110 grader og tilsæt smør. Og sikke med karamel der kom ud af det. Skynder med at smide det i en bøtte, så det kan køle af.
Resultat: stenhård karamel, der slet ikke kan smørres på macarons!
3. Har hørt om kogning af kondenseret mælk giver lækker cremet karamel! Så en dåse i en stor gryde, overdække med vand, koge i 3 timer og køle af i mindst en time. Jeg åbnede den efter 2 timer.
Resultat: karamelbudding.

Jeg valgte selvfølgelig at smørre buddingen imellem mine macarons, trods dårlig konsistens, men ok smag.

Her er det endelige resultat

20130125-083152.jpg

3 thoughts on “Mette vs macarons 1-1

  1. De er da blevet fine, trods den lidt brede fod 🙂 Flot blank overflade! Mht. din dulche de leche (karamelcremen lavet af kondenseret mælk) bliver den mindre stiv i det, hvis den koger i kortere tid. Det kan man sagtens. Det kommer jo an på, hvad man vil bruge den til.

    Jeg tænkte også på karamelglasuren på min banankage, om den mon kunne bruges i sådan nogle? Den smager i hvert fald godt og bliver stivere, når den får lov at stå (man kan jo evt. sætte den i køleskabet, når den nu ikke sidder på kagen – kager bliver tit noget tørre i køleskabet, der hiver fugten ud af dem). Måske er den for blød, det ved jeg ikke. Men den smager i hvert fald godt. Du kan jo overveje det til fremtidige eksperimenter, hvis du har lyst http://thebigmeowski.blogspot.dk/2012/05/banankage-med-karamelglasur.html

    Fik du siet noget fra ved at si mandelmelet med flormelis? Jeg har nemlig også købt et lager af mandelmel, til når jeg skal i gang (jeg er kronisk syg bl.a. med ryggen, så det er en hård opgave at skulle stå og lave melet selv, så jeg købte også noget færdigt). Havde slet ikke overvejet, at det skulle tjekkes for større stykker af mandel nemlig.

Skriv et svar

