2 års fødselsdag og lagkager

Så er den lille frøken i familien lige blevet 2 år, og det skulle selvfølgelig fejres. Så derfor havde vi inviteret bedsteforældre og moster, onkel, farbror og tante til fødselsdagsbrunch og efterfølgende eftermiddagskaffe og fødselsdagslagkager.

Det var en frisk og oplagt lille pige der tog imod gæsterne, og da hun lige havde set dem alle i julen, så var al generthed gemt væk.

Efter en brunch med bl.a. hjemmebagte gulerodsboller, pålæg, tunmousse, laks/peberrodsruller, marmelader, oste og croissanttrekanter med blåbær var der behov for en gåtur ude i den frisk luft.

Og så blev det lagkagetid!!
I sidste øjeblik besluttede jeg mig for at lave 2 forskellige lagkager:
– En klassisk lagkage med lyse bunde, vaniljecreme, makroner, jordbærsyltetøj og bananer.
– En lagkage med lysebunde, hindbærmousse og chokoladeskum.

Jeg havde snydt med bundene til begge lagkager, men der skulle spares lidt tid. Til den første kage kogte jeg en creme af sødmælk, vanilje, æg, sukker og maizena. Jeg havde læst at man godt kunne piske alle ingredienser sammen og så bare bare bringe det i kog. Jeg var skeptisk, men det virkede og jeg fik lavet en god og ikke grynet creme.

Til den anden kage fandt jeg inspiration hos Grydelappen.dk, men jeg valgte kun at bruge opskriften på hindbærmoussen, som er her. Og den dejlige og søde chokoladeskum var den samme, som jeg lavede nytårsaften, nemlig den fra Mette Blomsterberg, men jeg valgt bare at bruge en chokolade med mindre kakaoindhold, så den ikke var så kraftig i smagen.

Og I skal da ikke snydes for resultaterne. Her er de og de var efter egen og gæsternes smag gode!

Nikon 2013-01-05 430

Nikon 2013-01-05 446

Nikon 2013-01-05 467-2

One thought on “2 års fødselsdag og lagkager

  1. Pingback: 3 års fødselsdag og lagkager | vi holder af hverdagen

Skriv et svar

