Den ultimative chokoladekage. 

 

 Jeg ved det godt. Den ser ikke ud af meget, men denne kage er super god. Mette har testet den, og det har min nuværende mødregruppe også og den har været et hit hver gang. 

Kagen bliver lækker svampet og får den lige lidt ekstra tid i ovnen, ja, så bliver den lidt chewy og faktisk også rigtig god. Og lav den gerne dagen før, det tager den slet ikke skade af. 

Opskriften er:

  • 100 g margarine (opskriften lyder på smør, men det bruger jeg aldrig)
  • 2 æg
  • 3 dl sukker
  • 1,5 dl hvedemel
  • 4 spsk kakao
  • 1,5 tsk vaniljesukker
  • 1 knivspids salt

Smelt smørret og lad det køle. Æg og sukker piskes sammen i en skål. 
Mel, kakao, vaniljesukker og salt røres sammen for sig selv og blandes i æggemassen sammen med smørret. Hæld dejen i en springform/lille bradepande (det er ihvertfald den størrelse jeg har fundet passende).

Bag kagen ved 175 grader i ca 30 minutter. Hold øje og stik i den med en kagepind og giv den evt lidt mere. Jeg har været oppe på 40 min, som gav den  chewy kage. 
Der skal ikke forventes, at den bliver luftig som en normal kage, og det skulle jeg lige finde ud af første gang jeg bagte den. 

  

Jeg vil ikke sige så meget mere om kagen end, at den får mine varmeste anbefalinger med på vejen. 

Opskriften fandt jeg hos Farmorfabrikken, som oplyser at opskriften oprindelig fra bogen “Kager der smager – og andre søde sager”

Skriv et svar

